Gyermekkép

Olyan gyermekeket szeretnénk nevelni, akik:

  • Saját egészségüket értéknek tekintik. Szeretik és igénylik a mindennapi, változatos mozgást, a rendszeres szabad levegőn való tartózkodást. Lassan megtanulják az egészséget megőrző, helyes táplálkozási szokásokat.
  • Ismerik és tudják saját testi és szellemi értékeiket, tisztában vannak hiányosságaikkal, önismereti fejlődésük jó irányba halad.
  • Érzelmileg gazdagok, boldogok. Figyelmesek, megértők és segítő szándékúak környezetükben. A jóra és szépre fogékonyak, érdeklődőek, nyitottak. Bátran és jól tájékozódnak, kreatívak, együttműködők.
  • A különbözőségek elfogadása, tudomásul vétele számukra nem jelent problémát, együtt érzőek, segítőkészek, önállóan képesek kitalálni és megadni a tényleges segítségadást.
  • Jó kapcsolatteremtő és kommunikációs képességekkel rendelkeznek, szüleiket, környezetüket tisztelik.
  • Személyiségükből, ismereteikből eredő, elért tudásukat képesek bármikor, bármilyen megváltozott körülmények között biztonsággal, bátran, gátlások nélkül alkalmazni.

Óvodakép

Óvodánk a családi nevelés kisegítőjeként a gyermek harmadik életévétől iskolába lépéséig óvó-védő, szociális, nevelő-személyiségfejlesztő funkciót tölt be.

Arra törekszünk, hogy gyermekeink lakóhelyük minden jellegzetességeit, szépségét, csodáját megismerjék, megszeressék. Változatos lehetőségeket kínáló vidéki környezeteinkben minden még fellelhető helyi értéket felfedezzenek, és tapasztalataik, élményeik útján szerzett ismereteiket játékaikban megjelenítve őrizzék és vigyék tovább helyi hagyományainkat. Számtalan és változatos tapasztalási és kipróbálási lehetőségen keresztül igyekszünk fejleszteni képességeiket, készségeiket, szokásrendszerüket. Szép emberi tulajdonságokat, egymást tisztelő, megértő, segítő, helyes viselkedési normák alapjainak lerakására törekszünk, szeretetteljes de következetes, játékos „tanítási” pedagógiai módszereink alkalmazásával.

Az óvodák helyi sajátosságaiból adódó más és más lehetőségeket igyekszünk az óvodák közötti, tudatos kapcsolattartással, gyermekeink hasznára fordítani. Mindezzel változatosabbá, tartalmasabbá és színesebbé tenni az óvodai életük mindennapjait.

Az óvodákat, iskolákat érintő nevelőmunka napjainkban átalakuló rendszerében 2006-tól kezdődően, tudatosan, számos szakmai továbbképzés alkalmaival készültünk fel, (nem egyszer az általános iskolai tanítókkal együtt), a Kompetenciafejlesztés az óvodában (iskolában) – valamint az Inkluzív pedagógia korszerű pedagógiai eljárásainak alaposabb megismerésére.

Szakmailag (bizonylatoltan) felkészült óvodapedagógusok irányításával és megvalósításában kezdtük el 2009. szeptember 01.-jétől a mai néven Gyermek-kert óvoda egy csoportjában a kompetencia alapú óvodai programcsomag bevezetését.

A kompetencia alapú fejlesztés óvodai és iskolai program alapjainak közös lerakásához az óvodapedagógusok és tanítók részére folyamatosan közös programokat, szakmai konzultációkat, számtalan hospitálást szerveztünk egymás intézményeiben.

2010. 09. 01-től kezdődően, a Városi Óvodák minden gyermekcsoportjára kiterjesztjük a Kompetencia alapú óvodai programcsomag szellemiségében végzett óvodapedagógiai munkát, melyet az alábbiakban mutatunk be.

  • Befogadópedagógiai nevelési gyakorlatunk folyamatában törekszünk arra, hogy minden gyermek a maga módján, a maga ütemében, a maga képességei szerint a lehető leginkább tudjon kibontakozni, fejlődni. Az óvodában valósuljon meg a befogadó (inkluzív) nevelés legtágabb értelmezése, összhangban az egyenlő hozzáférés elvével, a multi- és interkulturális nevelésszemléletével.
  • A nemek társadalmi egyenlőségével kapcsolatos változatos gyermeki szituációkat az óvodapedagógusok a helyes utat megtalálva, a személyi jogokat nem sértve, életszerűen, sok-sok szeretettel, erőszakmentesen oldják meg a nemi sztereotípiák feloldásának kérdéseit.
  • Kiemelt hangsúlyt kap a szabad játék.
  • Hozzá segítjük a gyermeket, hogy az óvodáskor végére a különbözőségekkel természetes módon legyen képes érzelmileg együtt élni, korának megfelelő mértékben empatikus, szolidáris játszótárssá, csoporttárssá váljon.
  • A gyermeki személyiség pozitív irányba történő alakítását az óvoda valamennyi munkatársának, az óvodapedagógus és dajka folyamatos és tudatos együttműködése és összehangolt munkája biztosítja.
  • Feladat az intézményi Esélyegyenlőségi intézkedési tervben megfogalmazottak szerint az esélyegyenlőtlenségek további csökkentésére való további törekvés, a minden gyermekre kiterjedő (de különösen a HH-s, HHH-s és SNI-s gyermekekre), gyermekvédelem.
  • Az intervenciós gyakorlat értelmében keressük a segítségnyújtás családhoz illeszkedő megoldásait.
  • gyermekei jogok védelme és az esélyegyenlőség biztosítása érdekében a szociális intézményekre, gyermekjóléti szolgálatra, gyermekotthonra, egészségügyi intézményekre is kiterjed az óvodával és a családokkal való érdemi együttműködés.

Mindennek érdekében, a kompetencia alapú nevelőmunka során gyermekeinket olyan ismeretek, tudás, szokásrend… birtokába juttatjuk, amelyeket bármilyen megváltozott körülmények között, cselekvőképes módon tudnak alkalmazni.

„Mindig eredményt akarunk elérni: azt hisszük, csak akkor van értelme az életünknek, ha itt és most alakítottunk a világon. Pedig a csillagok fénye sincs itt azonnal, sőt vannak égitestek is, melyekről a fény már elindult hozzánk, de csak egy következő nemzedék fog ráfigyelni.”

(Szent-Gály Kata)